måndag, mars 17, 2014

Snabba tankar kring ESC 2014

Okej, här kommer lite korta omdömen signerade Zara om årets bidrag i Eurovision Song Contest. Österrike och Ryssland har inte avslöjat sin låt ännu, så där går vi omdömmeslösa, men i de andra fallen har jag något att säga :-)

Albanien
Hersi - One Night's anger

Den här är totalt intetsägande i mitt tycke. Hon ser lite galen ut. Men det kanske passar till denna låt... Nej tack. Albanien, ni går inte vidare i min bok.

Armenien
Aram Mp3 - Not Alone

Han är en stark sångare. Älskar dubstepsoundet när det drar igång. Jag hoppas verkligen på ett bra nummer. Vill gärna se denna i final. Har har en grym liveröst. Om jag fick säga något så önskar jag att den drog i gång lite snabbare för plötsligt tar den liksom slut och man sitter där och undrar lite vad som hände.

Österrike
Conchita Wurst

Än så länge vet vi inte vad för låt Conchita kommer att framföra. Men jag väntar spänt och vet att det kommer bli ett het ämne. Jag är stormförtjust i Conchita och vet att det kommer bli sevärt.

Azerbajdzjan
Dilara Kazimova - Start a Fire

Once again så skickar de en svenskskriven låt. Den här balladen går in i kampen mot Sverige och Spanien. Men här måste jag självsäkert få säga att den kommer efter de båda motståndarna faktiskt. OJ, vilket sömnpiller. Den kanske behöver växa på mig lite. Värdelös är den inte. Men den är inte heller så intressant heller. Så med andra ord, den kommer att sluta på tredje plats... Det är ju trotts allt Azerbajdzjan...

Vitryssland
TEO - Cheesecake

Vilket slöseri på skön sångröst. Har lyssnat ett par gånger och blir bara mer och mer förbannad för varje gång. Kanske finns det lite humoristiska inslag i den som endå ger den en poäng. Men nä, usch, bort! Vill inte se igen!

Belgien
Axel Hirsoux - Mother

Jag är ledsen, men det spelar ingen roll hur passionerat eller högt han sopar på mamma. Jag håller för öronen. Vill helst aldrig mer behöva höra denna igen.

Danmark
Basim - Cliché Love Song

Oh ja!! Finns lite känsla utav den gamla klassikern "Every breath you take" av The Police i beatet. Det är positivt! En väldigt Radiovänlig låt med härligt gung. Frågar man mig så är det här bätte än deras vinnarlåt från förra året. Ops! Sa jag det? Ja et gjorde jag...

Estland
Tanja - Amazing

Det är en ett väldigt sevärt bidrag. Helt fantastiskt, äntligen! Jag vill påstå att om det inte varit för Loreen hade inte vi fått se detta nu. Låten då? Totalt värdelös. En extremt dålig kopia utav Euphoria. Tror vi blir utan Estland i finalen trotts hennes fantastiska röst och dans.

Finland
Softengine - Something Better

Äntligen Finland!! Så här ska det låta. Det är klättrar upp till Sinplus från 2012 på min lista över bästa rockbidragen. Lordis hemska vinnarlåt kommer inte i närheten här i mitt tycke. Ska en rocklåt få vinna ESC igen ser jag hemskt gärna denna ta den platsen. Finland tar tillbaka titel som Europas rockland nr 1!

Lyssnade på den en gång till nu. Herrejävlar vilken refräng!!

Frankrike
Twin Twin - Moustache

Vem hade kunnat tro att jag skulle falla för detta? Visst, jag är lite extra förlåtande när det gäller Frankrike, men den här har glimten i ögat och är välgjord i grunden och uppåt så då spelar det ingen roll vilket land den representerar. Den känns modern och fräck. Antagligen går den inte hela vägen men stor eloge till Frankrike för det friska vågandet!

Makedonien
Tijana - To the Sky

Hennes röst är ganska häftig, hennes uttal är helt okej. Men den når inte riktigt hela vägen. Tror att denna för min del dras ner utav att vi har några riktigt starka låtar utöver det vanliga i årets ESC. Hade denna varit med ett annat år hade jag nog satt denna ganska högt. Snopet, men så är det. Det kommer ett trummparti vid ca 2 minuter som är riktigt coolt. Väntar spänt på att få se scenshowen, dock litar jag inte helt på Makedoniens förmåga att sätta en bra show...

Tyskland
Elaiza - Is It Right

Oj oj oj! Kan var inte gunga med i denna? Sjukt coolt sound och hennes röst är magisk i denna uppsättning. Kan intyga att det låter samma live! Tyskland har verkligen ryckt upp sig i ESC i och med vinsten för några år sedan. För mig får denna gärna komma högt.

Georgien
The Shin & Mariko Ebralidze - Three Minutes to Earth

Öhm... Okej. Jo, men... Ja... Okej, Det var... Annorlunda. Blev lite förvånad och tagen på sängen när jag hörde denna. Det finns något väldigt musikalaktigt över denna. Dålig är den inte, bara väldigt alternativ i detta sammanhang. Den är faktiskt ganska fin när man vant sig tycker jag. Har ingen aning om hur detta kommer att sluta!

Grekland
Freaky Fortune feat. RiskyKidd - Rise Up

Det här är årets mest autentiska danslåt. Jag hoppas det kommer gå bra för Grekland med denna låt. Jag kommer varje gång bli överlycklig när denna spelas på dansgolvet. 


Ungern
András Kállay Saunders - Running

Från första lyssning blev jag totalt förälskad i denna! Heja Ungern (igen!). Verkar som att Ungern är mitt ESC-land. Har haft de som en utav mina favoriter tre år i rad nu. Den kommer inte riktigt upp till ByeAlex statusstandard för mig. Ännu. Men Jag blir så lycklig i mitt konstnärshjärta utav denna. Helt galen text som handlar om barn och hustrumisshandel men den är så smart skriven och musiken tar varken över eller drar ner. Har lite invändningar på scenshowen. Den är nästan rätt. Jag får nog gå in och styra upp detta lite! Heja Ungern!! (Har jag redan sagt va?)

Island
Pollapönk - No Prejudice

Haha! Det blev verkligen en spontan glädjereaktion utav denna. Verserna är inte helt spot on, men refrängen är fantastisk! Tror dock inte att showen de kommer att bjuda på kommer att leva upp och höja låten.

Irland
Cann-Linn feat. Kasey Smith - Heartbeat

Oh my god! Vilken tur att vi inte skickade Paparizou. Lyssna på deras röster. Identiska :-P
Men denna fick mig verkligen att haja till. Jag diggar den. Rösten, beatet och texten. Jo, denna vill jag dansa till på schlagerdansgolvet de närmaste åren. Hoppas det blir ett bra nummer utav detta. Bra där Irland!

Israel
Mei Finegold - Same Heart

Det gick en mindre våg utav hurrarop bland mina schlagervänner på facebook när denna låt presenterades. Men så lyssnade jag på den. Jag fattade inte vad de snackade om... Allt jag ser och hör är en kvinna som önskar att hon var lika cool som Beyoncé men verkligen inte är det. Nej, denna tackar jag helst nej till.

Italien
Emma Marrone - La Mia Città

Det här är väl Italiens bästa låt i "modern" tid om man frågar mig. Men jag är inte stormförtjust i den och jag förstå om den allmänna åsikten är en annan än min. 

Lettland
Aarzemnieki - Cake To Bake

Nej. Nej. Nej. Sluta! Vill inte höra denna en gång till. Skäms på er Lettland. Nu får ni fasen skylla er själva över att ni inte går till final.

Litauen
Vilija Matačiūnaitė - Attention

Här har något extremt ovanligt hänt. Litauen skickar en sångerska som både kan sjunga  rent och på engelska! Låten är faktiskt ganska bra! Men vad tänkte de med detta nummer? svart ballerinakjol och den koreografin? Okej, dags för Zara att gå in och styra upp det hela!

Malta
Firelight - Coming Home

Lite för trubaruit för min smak. Men den är ganska fin och väldigt Malta-aktig i dessa sammanhang. Jag kommer nog att lyssna på den många fler gånger och då kommer den att växa och om ett år kommer jag kanske inte hålla med mig själv om mina åsikter kring denna låt i dag! :-P 

Moldavien
Cristina Scarlat - Wild Soul

Njae. Denna lämnar mig oberörd. Trotts soundet och löftet om en spektakulär show i maj. Final? Kanske det, men som sagt, den når inte fram till mig.

Montenegro
Sergej Ćetković - Moj Svijet

Lite lagom Zjelko-aktig. Jag tror kort och gott att vi får se denna i final.

Holland
The Common Linnets - Calm After the Storm

Denna har likt Danmark lite "Every breath you take"-beat över sig, och precis som i Danmarks fall så är det bara positivt!

Norge
Carl Espen - Silent Storm

Helt ärligt så var kanske inte den här min allra största favorit till den norska segern. Men jag är nog beredd på att ta tillbaka det nu när jag fått lyssna på den igen. Den här ska jag dansa till. Genialisk. Helt unik i årets startfällt. Kan bli lite Paradise Oscar över den i hypen. Om en ballad ska vinna får denna hemskt gärna stå överst! Till och med över Spaniens underbara stämma...

Har hunnit lyssna på denna en gång till under tiden som jag skriver omdömena om de andra låtarna. Denna blir bara bättre och bättre för varje gång. Grattis Norge!

Polen
Donatan & Cleo - My Slowianie (Slavic Girls)

Jag vill verkligen få veta om detta kan stämma. Jag är helt lyrisk över denna. Den är så sexig och vulgär, men på rätt sätt, men jag funderar över om detta är det bidraget som alla är överens om att den inte är något att ha. Det brukar alltid vara ett sånt bidrag varje år som jag går i gång på nått så in i... Förra året var det Montenegro. Oavsett hur det ligger till med denna så tänker jag ge den toppbetyg!

Portugal
Suzy - Quero Ser Tua

Alltså, jag bara garvar. Lilla Portugal. De går alltid sin egna väg. Lyssnar de inte på modern musik eller det senaste som spelas i resten utav världen? År efter år skickar dom sin "semesterhotell-lågprisunderhållning". Det finns åtminstonde lite kvalité i detta. Men, nej tack Portugal. Nästa år får ni rycka upp er eller lägga ner. Lite så känner jag.

Rumänien
Paula Seling & Ovi - Miracle

När jag fick veta att Paula och Ovi var tillbaka blev jag lite glad. De var ju väldigt uppskattade sist och även om det inte var en favorit i min bok så gillade jag dom och showen som de bjöd på. Men så fick jag höra denna låt... Inte ens de två kan rädda detta! Ett riktigt bottennapp. Förlåt Rumänien men jag tror/tycker det ska mycket till för att ni ska ta er till final.

Ryssland
Anastasiysa & Maria Tolmachevya 

Dom kommer väl att komma med något välgjort, det är ju endå Ryssland...

San Marino
Valentina Monetta - Maybe (Forse)

För två år sedan sjöng hon om Facebook. Den hade ju i alla fall lite humor i sig. Förra året blev hon lite seriös med en IKEA-lampa. Den var helt okej. Nu ska hon sjunga igen för San Marino och detta är hennes sämsta låt av alla tre. Ja, den är sämre än Facebook-låten. För som sagt, den kunde man åtminstone skratta åt! Nej, förlåt Valentina, men du kommer gå till historien med denna tredje obefintliga finalavanceringen.

Slovenien
Tinkara Kovač - Spet (Round And Round)

Jo, den är bra. Kanske blir att den försvinner lite i mängden. Men jag tycker ändå att denna håller en bra kvalité. Hoppas på att den får en finalplats, för så pass bra är den men jag känner att denna kan hamna i den där kategorin "bra låt som glöms bort och hamnar utanför avancemang". Håller tummarna!

Spanien
Ruth Lorenzo - Dancing in the Rain

Jag tänker att det är denna ballad som blir Sannas största motståndare. Som tur är behöver de inte mötas förrns i finalen (för jag tror Sanna går till final). Men jag tror då även att poängen kommer gå till Ruth och Sanna kommer falla tillbaka i resultatet. För oj vad vacker denna är! Jag får rysningar och hon sjunger fantastiskt live! Vaya España!

Sverige
Sanna Nielsen - Undo

Ja, okej ska jag bedömma denna då. Såhär tänker jag: vi kommer till final genom att placera oss på en mittenblock-placering i semin men i finalen tappar vi våra poäng till den lite fräschare spanska balladen. Har vi tur så tycker man att hennes inlevelse är värd lite mer. Bästa placering vi kan hoppas på tror jag är 10de plats i finalen. Man jag är faktiskt nöjd så länge vi är i final. Att komma 20de i finalen tycker inte jag är en skandal.

Schweiz
Sebalter - Hunter of Stars

Njae... Den är väl lite sådär. Man blir inte förbannad och vill slänga datorn all världens väg när man hör denna. Den är bara helt enkelt lite blek. Det är lite för mycket cowboy-sound och för lite melodi för att jag ska höja mina händer för denna. Tror det blir en Schweizfri final i år.

Storbritannien
Molly - Children of the Universe

Men Storbritannien då! WOW! Stående ovationer från mig till er. Detta gillar jag. Hon är så cool när hon bara står där och levererar. Förändra ingenting! Håret, sminket, kläderna, showen. Det här är gööörcoolt! 

Ukraina
Maria Yaremchuk - Tick-Tock

Detta är Ukrainas svagaste bidrag på flera år, men man vet att de kommer bjuda på en bra show och det är trotts allt inte så dåligt. Jag tror att den inspelade versionen är starkare. Men wtf, hur snygg får hon va egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar