tisdag, november 25, 2014

Zara leker MF-reporter del 2

Här följer del två av chattsessionen som jag deltog i via Melodifestivalens hemsida. HÄR kan du läsa hela chatten.

Kalle Johansson – För din skull, deltävling 3
Zara - Hej Kalle! Hur kommer det sig att du ställde upp i Svensktoppen nästa?
Kalle - Hej! Jag har länge velat hålla på med musik, och jag tänkte att Svensktoppen är en jäkligt bra plattform.
Zara - Vilket är ditt tidigaste minne av Melodifestivalen?
Kalle - Roger Pontare 2000 är minnesvärt, det har man kört mycket karaoke på, men då var jag tre år så jag kan inte minnas. "Du och jag mot världen" med Sanna Nielsen och Fredrik Kempe 2005 diggade jag.
Zara - Kan vi förvänta oss att få se någon Johan Glans imitation i sändningen?
Kalle - Det kan hända. :)

Jon Henrik Fjällgren – Jag är fri (Manne Liem Frije), deltävling 3
Zara Hej Jon Henrik! Kul att se dig i Melodifestivalen. Hur tror du att Europa skulle motta din låt om du fick representera Sverige i Eurovision Song Contest?
Jon Henrik - Hej! Jag tror att de skulle ta emot den positivt. Det är många som är öppna för urbefolkningsmusik, så jag tror att det skulle gå bra. Lite annorlunda musik.
Zara - Vilka är dina Melodifestivalfavoriter genom tiderna?
Jon Henrik - Jag har faktiskt inte sett så många, men en som jag gillade var Robin Stjernberg med sin låt You. Men jag har inte följt med så mycket att jag kan uttala mig om det.

Andreas Weise – Bring Out the Fire, deltävling 3
Zara - Hej Andreas! Om du hade fått frågan om att agera programledare för Melodifestivalen hade du tackat ja då? Om så, på vilket sätt skulle du då leda programmet om du fått fria tyglar?
Andreas - Hej, oj. Jag hade inte tackat ja om jag inte hade varit med och tävlat innan. Det kommer alltid först att vara artist. Jag hade nog lett programmet med mycket uppträdanden och väldigt mkt humor.
Zara - På vilket sätt ska du förmedla låtens budskap på scenen?
Andreas - Att försöka satsa på sång och låten och inte massa onödiga saker som får bort fokus på vad låten handlar om. Sådant som typ glasburar och krimskrams.

JTR – Building It Up, deltävling 4
Zara - Hej JTR! Vad för typ av nummer kan vi vänta oss att få se när ni ställer er på scenen?
JTR - Hej! Energifyllt och med glädje. Fränt och fräsigt. :)

Midnight Boy – Don’t Say No, deltävling 4

Zara - Hej Midnight Boy! Vad har du för vision för din scenshow som du kommer bjuda på i februari?
Midnight Boy - Hej! Jag tänker Top of the Pops 1984. Det kommer att bli en del mystik och jag är ett stort fan av bl a Madonna och Depeche Mode och Prince. Jag skulle koka ner det till att det kommer att påminna om det. Oj, stora ord blev det!
Zara - Vad är inspirationen bakom låten?
Midnight Boy - Inspirationen är dels att vi utgick från samplingar från 80-talet, och egentligen var det bara att vi hade jäkligt kul och hittade varandra bra i processen. Kristofer som är sångare i Melody Club har mycket referenser i sig från synt och 80-tal, så vi lekte runt mycket. Allt föll sig mycket naturligt.
Zara - Hur kommer det sig att du går under artistnamnet Midnight Boy?
Midnight Boy - Det var faktiskt en låt som jag skrev för ett par år sedan. Texten bara kom till mig, och jag skrev om en midnight boy. Senare kom jag att tänka på det ordet, och kände att det var rätt.

Emelie Irewald – Där och då med dig, deltävling 2

Zara - Hej Emelie! När du tävlade i True Talent finalen bar du en ljuvlig klänning signerad Jonsvens design. Vad kommer du ha på dig nu?
Emelie - Hej! Ja .. Vi har inte spikat det, men det lutar åt en fin klänning. Jag är ju en klänningstjej, det är bara så. :)
Zara - Har du idag någon kontakt med Tommy Körberg som var din coach under Ture Talen?
Emelie - Ja, vi har sporadisk kontakt. Det var ju en ny grej får både honom och mig, så man får ju ett slags band.

Hasse Andersson – Guld och gröna skogar, deltävling 4

Zara - Hej Hasse! Låten du kommer framföra heter Guld och gröna skogar, kommer vi att få se en guldkavaj eller något annat glittrande på scenen?
Hasse - Nej. :) Du kommer att få se min fingitarr med en bild på Änglahunden. (Jag har målat en hund på gitarren.)
Zara - Hur kommer det sig att vi inte sett dig i Melodifestivalen tidigare?
Hasse - Jag har fått förfrågan, men då sade jag att jag inte kan fatta mig så kort som tre minuter. Mina låtar är mycket längre. Men nu känns det som att det är dags om jag ska hinna innan jag skruvar igen locket. Jag har precis släppt en bok om mitt liv och min musik och har sett hur fantastiskt mycket jag fått vara med om och uppleva, och en av de få stora grejerna jag inte variot med om är Melodifestivalen, så därför.
Zara - Vilka är dina Melodifestivalfavoriter genom tiderna?
Hasse - Vad ska vi säga, jag tyckte om Lill Lindfors och Svante Turessons Nygammal vals. Bröderna Olsen glömmer jag heller aldrig de var och spelade hemma i min lada i Båstad, det var fantastiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar