lördag, mars 02, 2013

Mios Brev

Tänkte börja publicera en novell jag skrev för några år sedan när jag bodde i Stockholm. Den är ganska lång för att vara en novell skriven av mig och den är väldigt djup och på sitt vis filosofisk. Den är skriven i brevform, en skrivmetod jag verkligen gillar och som jag har John Marsden att tacka för som introducerade detta sätt att skriva på för mig med sina böcker. Jag kommer att publicera ett brev i taget so man får lite tid på sig att läsa samt för att undvika ett gigantiskt inlägg. Tror det blir mer spännande att läsa då också!

Jag tänker inte säga så mycket om novellen, tycker att inledningen som hör till säger det man behöver veta innan man börjar läsa. Så enjoy! :-)

Del 1


Inledning

Schizofreni är en svår psykisk sjukdom som utmärks av varaktiga defekter i perceptionen eller verklighetsuppfattningen. Typiska symtom hos en person som lider av obehandlad schizofreni är gravt desorganiserat tänkande, vanföreställningar och hallucinationer. Även om störningen huvudsakligen rör kognitionen, så kan den yttra sig på beteendemässiga och känslomässiga sätt. Eftersom det finns en mängd olika kombinationer av symptom som kan resultera i en schizofrenidiagnos, så är det svårt att säga att det är en enskild psykisk störning; Paul Eugen Bleuler, som myntade termen, pratade faktiskt i stället om "schizofrenierna" (plural).

Diagnosen schizofreni baseras på patientens självrapporterade upplevelser, i kombination med observationer från psykiatrer eller psykologer. Det finns inget objektivt biologiskt test för schizofreni, även om studier tyder på att genetik och biokemi är viktiga orsaksfaktorer. Nutida forskning fokuserar ofta på neurobiologins roll i det hela, men ingen organisk orsak har ännu identifierats. På grund av att det inte finns något objektivt sätt att testa diagnosen ifrågasätter vissa schizofrenins status som en sjukdom.

Termen "schizofreni" betyder ungefär "kluvet psyke", och kommer från de grekiska orden σχίζω (schizo, "att klyva" eller "att dela") och φρήν (phrēn, "psyke" eller "mind"). Trots dess etymologi är schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstörning, även känt som multipla personligheter, något som ofta blandas ihop i populärkultur. En mer passande benämning på sjukdomen vore "splittrat psyke", eftersom det bättre beskriver den sjukes situation. I motsats till kulturella stereotyper finns det vidare bara ett litet samband mellan sjukdomen och en benägenhet till aggressivt beteende. Inte sällan används ordet schizofreni slarvigt i vardagssammanhang samt i media, ofta som ett sätt att uttrycka en känsla av förvirring eller kaos. "Det var splittrat" är ett mer korrekt sätt att uttrycka sig på än att felaktigt säga "det var schizofrent" eller "jag kände mig så schizofren" när det egentligen bara rörde sig om en lättare känsla av att inte begripa något.

Personer med diagnosen schizofreni har med hög sannolikhet också andra sjukdomar. Livstidsprevalensen för missbruk är cirka 40 %. Komorbiditet är också hög med klinisk depression, ångest och sociala problem samt en generellt minskad förväntad livslängd. Personer med schizofreni lever typiskt tio till tolv år kortare än de utan denna sjukdom beroende på ökade fysiska hälsoproblem och hög självmordsfrekvens. Arbetslöshet och fattigdom är vanliga.
Källa: Wikipedia




2 februari 2001

Hej,
Jag vet att det var länge sedan jag skrev nu. Jag tror det har gått nästan 4 år sedan vi senast sågs. Jag vet inte ens om du kommer ihåg mig. Det kanske är lika bra det. Efter det som hände vore väl det bästa att lägga allt bakom oss och gå vidare på våra egna vägar. Men om du kommer ihåg mig så vill jag säga att det inte har gått en dag som jag inte har tänkt på dig. Jag undrar vad du gör nu för tiden. Tänker du på mig? Minns du mig? Saknar du mig? Har du uppfyllt dina drömmar? Du sa att du ville flyga. Jag fattade aldrig vad du menade och kunde emellanåt tycka att du var den knäppaste människan på vår jord. Men jag förstår nu vad du mena med det du sa. Jag vill också flyga. Jag vill inget hellre. Jag vill flyga till dig. Landa i dig igen som jag gjorde då. Flyga med dig vart du än vill. Jag är ledsen för det jag sa och gjorde, men vi var ”unga och dumma” som mina vänner brukar säga. Jag önskar så innerligt att jag kunde vrida tillbaka tiden och ändra på historien.

Jag brukar vakna klockan 4.16 var varannan natt på grund av det jag drömmer. På grund av våra drömmar. Och tack vare våra drömmar. De har kommit tillbaka. De svarta. De vita. Samma tid. Samma dagar. Ibland kvävs jag, långsamt och smärtfritt. Och ibland svävar jag fritt, tungt och plågsamt. Det är ingen annan än du som har förstått dessa drömmar. Alla andra tycker och tyckte att jag var knäpp. Det är väl mest därför jag saknar dig. Då när jag vaknar klockan 4.16 kall och svettig tänker jag på dig. Jag tänker på de nätterna vi var tillsammans, när vi blandade våra drömmar. Jag fick lite av dina goda drömmar när mina var onda och du fick lite av mina goda drömmar när dina var onda. Det var då jag kände mig som tryggast, under nätterna med dig. Kommer du ihåg dem? Vill du som jag ha tillbaka dem?

Jag är tillbaka där jag en gång var känns det som. Fast det är egentligen inget som är sig likt. Allt är egentligen något annat. Min säng är annorlunda. Väggarna är annorlunda. Luften är annorlunda. Jag är annorlunda. Ibland önskar jag att jag vore samma person som jag var när vi för första gången möttes. På nått komplicerat vis var livet lättare då. Men jag vill fortsätta vara den jag är nu, det är säkrast säger mina kompisar. Jag skulle vilja att du flög hit. Att du landar i mig igen som du gjorde då. Att du flög med mig vart jag än vill. Tänk om du kunde se mig nu. Jag tror att du skulle bli stolt över mig. Tänka att där är hon som jag en gång kände och hjälpte.

Jag vill inget hellre än att du svarar på mitt brev. Jag vet inte om du vill det. Men det kanske känns bättre om du gör det. Ditt tunga hjärta kanske blir lite lättare. Jag vill mest veta att du lever. Lever det liv du sa att du ville och skulle leva. Jag förstår om du hatar mig. Om du förträngt mig ur ditt sinne. Om du lärt dig leva utan mig. Förlåt.

Din skyddsängel
Mio




Del 2 publiceras måndag 4 mars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar