lördag, juli 28, 2012

Tallinn

Så mina ord om Tallinn.

Alla som känner mig vet att jag älskar att resa. Det spelar nästan ingen roll vilken destination det är, jag på på bara jag får lite miljöombyte! Men när det är en destination man längtat till i 8 år på att få besöka... Ja, ni kan ju tänka er vad för förväntningar jag hade på denna stad.

Jag älskar flygplatser, speciellt Arlanda. Så jag var världens lyckligaste när jag väl tagit mig dit.

Hotellet var helt magiskt! Och då menar jag inte helt magiskt som 5-stjärnig-vattenfall-i-foajén-utsikt-över-staden-vi är störst-bäst-vackrast-fantastiskt, utan genuint, historiskt litet kryp in som i en film-hotell. Synliga träbjälkar överallt fast på ett enligt mig smakfullt sätt och otroligt fräscht 3 stjärnigt hotell. Det bästa av alla jag bott på hittills i mitt liv! Olevi Residens på Olevimägi. Lägg det på minnet säger jag bara!

Själva stadens centrum är som dom säger Gamla stan. Ett litet in-ringat område fyllt av historiska byggnader, torg och torn. Det är så himla fint bevarat med hus från så tidigt som medeltiden. Alla gator är belagda med kullersten (ja, lite jobbigt ska jag erkänna) Men så vackert! Och det vore väldigt osmakligt att ta bort den, det skulle ta bort den historiska andan staden har.

Vi köpte ett varsitt Tallinn Card. Gör det om ni åker dit och vill se mycket! Fritt inträde på allt väsentligt, allt! Plus vissa rabatter och erbjudanden på restauranger och affärer, fritt åkande med kollektivtrafiken (detta utnyttjade aldrig vi, då vi mest höll oss i Gamla Stan, men ska man ut till stranden är det ju toppen!), samt lite bra erbjudanden på sightseeing. Vi tjänade in detta kort!

Om man älskar handarbete (vilket jag gör) är Tallin underbart! I gamla staden säljer var och varannan butik "Estonian Handicraft" Stickat, tovat, träsnideri och lin är de största varorna. Och så vackra! Förvänta er inte att det är billigt. Till skillnad från sina grannländer i de baltiska länderna har Estland ett högra pris. Om man läser på om Estlands historia förstår man varför. Orkar inte gå in på det nu. Jag köpte en sjal och en väska gjort av lin. Love it!!

Så, slutordet:
Älskar man historiska byggnader, god stämning, shopping men vill inte åka hur långt bort som helst. Åk till Tallinn! Jag tyckte om staden innan jag åkte dit, nu älskar jag den!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar