fredag, februari 22, 2013

Sista deltävlingen för i år!

Mina tankar om de bidrag som tävlar i den fjärde och sista deltävlingen i årets upplaga av Melodifestivalen. Ha det i bakhuvudet att jag baserar dessa utlåtanden på de 1 minutsklipp som finns för allmänheten att beskåda på hemsidan.

1. Army of Lovers - Rocking The ride
Tycker den mest är obehaglig hela denna historia. Låten i sig är det inget jättefin på egentligen. Den sätter sig och går på repat i hjärnan, men jag tror att de sätter käppar i hjulet för sig själva med deras val av scenframträdanden. Jag vill inte vara för otrevlig, de är ju också människor, så jag nöjer mig med att säga att det är lite åt det osmakliga hållet.

2. Lucia Pinera - Must be love
Den är lite skön den här låten. Varm och härlig, men lite anonym och jag är ingen expert, men jag tycker att sången var lite svajig emellanåt. Framförandet kunde varit annorlunda, det är väldigt förväntat. Mån klädvalet överraskar mig i förhållande till låten, på ett positivt sätt! Mina slutgiltiga tankar kring detta bidrag är att någonstans vet jag att den inte kommer vara top 4, men jag önskar att den kanske hade varit det.

3. Robin Stjernberg - You
Den är bra! Riktigt bra! Sjukt bra! Numret är spot on enligt mig. Det är lite oväntat, men inte för out there, klädvalet lika så. Det finns någonting safe över det med sticker enda ut näsan, och Robin kan ju sjunga! Fortsätt såhär Robin så kommer vi både få se och hörsammar av dig i framtiden, jag tror mer på dig än Amanda Fondell. Du är äkta, du är passion och allt är så fulländat men enda skört. Nä nu får jag inte bli för djup här, d går till final i min bok!

4. Sylvia Vrethammar - Trivialitet
Och så kom denna... Vad ska jag säga? Det är precis som jag trodde. Låten alltså, låter som alla hennes tolkningar från så mycket bättre. Numret då? Jo visst, lite gull gull och mycket tråk tråk. Men det finns ändå  en viss charm, och den kommer från hennes hjärta. Hur dåligt jag än tycker detta är så blir jag glad av att se Sylvia så genuint lycklig och trygg i det hon gör. Så hom får massa kärlek av mig men en sistaplats.

5. Ralf Gyllenhammar - Bed on fire
Herregud. Jag är paff. Jag vet inte om jag hatar eller älskar det här? Jag tycker verkligen inte om hans uttal och uppfattar hans sång somklen i versen, men jävlar i min låda vad det ändras plötsligt! Skrika kan han! Jag tror inte jag kommer lyssna på denna "när allt är över". Andra chansen kanske? Jag måste sova på saken här känner jag...

6. Berang Miri - Jalla dansa sawa
Den är verkligen lik en låt från för några år sedan som tävlade för Frankrike. Verkligen! Men det gillar jag lite, för det bidraget var en favorit för mig! Men det gör också att jag jämför dessa två med varandra och då finns det en köar vinnare... Miri faller lite kort då. Men jag vill ändå flagga för denna, jag vill upp och dansa. Äntligen lite franska! Haha, lyckades rimma bara sådär! Nä men skämt å sido. Tycker dn inte kommer riktigt hela vägen, andra chansen blir bra för denna melodi.

7. Terese Fredenwall - Breaking The silence
Tråkigt, intetsägande, passionslöst, skakigt, lämnar mig undrande varför hon är här och i detta nu kan jag för allt i världen inte koma ihåg melodin. Den ryker med en gång. Nej va elak jag är, hon kan hålla ton!!

8. Ulrik Munther - Tell the world I'm here
Äntligen! Så jag har väntat på detta! Ända sedan han vann lilla Melodifestivalen 2006, eller när det nu var, så har jag sagt att han kommer bli något stort en dag. Han ska in i den svenska musikeliten när han är mogen för det. Nu kommer det! Har varit besviken på hans musikaliska spår som har lockat alldeles för många småtjejer vilket har lett till att han hamnat i flickidolsträsket. Men nu slår han sig fri och gör det som kommer öppna hans dörrar. Det här är bra, riktigt bra! Singer/songwriter möter SHM. Om han inte går till final imorgon... Vågar inte tänka tanken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar