tisdag, november 25, 2014

Artisterna är presenterade

För oss schlagerfanatiker är Schlagersäsongen igång! Igår och idag presenterades artisterna vi kommer få se i nästa upplaga av Melodifestivalen. Jag brukar vara positivt inställd i vanliga fall och vara bland de som oftast ser positivt på startfälten men i år är det på förhand inte många toppar för min del, vilket ju känns lite synd och jag höjer en liten orolighetsflagga för känslan jag har att det verkar bli mer och mer artister som kör utan dansare som deltar. Jag kan ha fel, jag hoppas det. Men för mig är det ju något jag värdesätter högt och jag hade hoppats på att Melodifestivalen skulle få bli en scen där dansen och showen får större utrymme. Vi i Sverige ska vara stolta över vad vi är bra på, och vi är grymma på att leverera fanatiska shower. Men som sagt det kanske bara är en känsla jag har. Nog om det, nu kör vi artistpresentation à la Zara!


Deltävling 1: Göteborg 7/2 2015

Jessica Andersson – Can’t Hurt Me Now
Låtskrivare: Aleena Gibson, Fredrik Thomander
Jag gillar Jessica som person. Tycker hon är en inspiration och hon har alltid uppfört sig professionellt. Men jag kan ändå inte säga att jag har några jättehöga förväntningar på detta bidrag. Men det ska bli kul att se vad hon har att komma med. 

Behrang Miri feat. Victor Crone – Det rår vi inte för
Låtskrivare: Behrang Miri, Albin Johnsén, Måns Zelmerlöw, Tony Nilsson
Jag förväntar mig nog som de flesta andra på en sprakande show fylld med glädje som sist Behrang deltog. Samtidigt förväntar jag mig att låten i sig ska vara välskriven då bland annat Måns är upphovsman. Direkt till final?

Dolly Style – Hello Hi
Låtskrivare: Emma Nors, Palle Hammarlund, Jimmy Jansson
Tacka Yohio, utan honom tror jag inte vi hade fått sett dessa i MF. Men här kommer min fördomsfulla sida fram. Jag har inga som helst förväntningar på dessa förutom att jag inte tror de kommer bli någon större succé

Molly Pettersson Hammar – I’ll Be Fine
Låtskrivare: Molly Pettersson Hammar, Lisa Desmond, Tim Larsson, Tobias Lundgren, Gavin Jones
Molly, Robin Stjernsbergs medtävlande i Idol och därefter flickvän som senare blev ex-flickvän. Det är typ det jag vet om henne. Eftersom att jag slutade titta på idol innan deras säsong sändes har jag noll koll. Men Jag håller ett litet öga öppet, för det till trotts att jag lagt ner mitt "idolande" kan jag tycka att de sångmässigt blir bättre. 

Elize Ryd & Rickard Söderberg – One By One
Låtskrivare: Elize Ryd, Jimmy Jansson, Karl-Ola Kjellholm, Sharon Vaughn
Njae. Jag vet inte. Jag har så svårt att bestämma mig om vad jag tycker om speciellt den andre av dessa två. Och inte blev det bättre av att jag kollade in hans instagramflöde. Jag känner mig ganska säker på att detta inte kommer bli något i min smak.

Daniel Gildenlöw – Pappa
Låtskrivare: Daniel Gildenlöw
Först blev jag glad. Det här är ju sångaren från Pain of Salvation som deltog i MF 2010 med låten Road salt som jag totalt älskar! Men sedan såg jag att hans låt är på svenska och heter Pappa. Då ryggar jag tillbaka lite. Men jag hoppas att mina orosmoln kommer suddas ut!

Eric Saade – Sting
Låtskrivare: Sam Arash Fahmi, Fredrik Kempe, Hamed ”K-one” Pirouzpanah, David Kreuger
YES! Här kommer något för min smak! Hoppas jag i alla fall. Jag har alltid stått på Erics sida och jag önskade att alla hade kunnat se dagen-efterintervjun som gjordes med honom efter att han vunnit MF där han ärligt och innerligt pratade om sina visioner, drömmar och vägen fram till dit han kommit. Han är inte bara yta och attityd. Jag hejar på Eric! 


Deltävling 2: Malmö 14/2 2015

Mariette – Don’t Stop Believing
Låtskrivare: Miss Li, Sonny Gustafsson
Hon är en ganska skön prick, men hennes sound har inte varit något som lockat mig speciellt mycket. Jag ser framför mig hur hon försvinner in i mängden, speciellt om hon kör på med sitt tidigare singer/songwriter-sound.

Emelie Irewald – Där och då med dig
Låtskrivare: Emelie Irewald 
Jag kunde verkligen inte placera henne till en början. Men tack vare google blev jag upplyst om att hon var med i True Talent. Ni vet det där programmet som gick på trean, eller vilken kanal det nu var, där bland annat Danny och Tommy Körberg agerade coacher. Nej, det var inte X-faktor som hade samma koncept. Nåja. Jag tyckte inte om henne då så jag har inga större förväntningar nu, punkt.

Linus Svenning – Forever Starts Today
Låtskrivare: Aleena Gibson, Anton Malmberg Hård af Segerstad, Fredrik Kempe
Jag kan erkänna det, jag gillar förra årets bidrag. Texten var supertöntig men melodin i kombination med låten var mördande bra. Årets låttitel klingar i mina öron lika töntig, så detta kommer bli kanon med andra ord! 

Samir & Viktor – Groupie
Låtskrivare: Anton Malmberg Hård af Segerstad, Kevin Högdahl, Maria Smith, Viktor Thell
Jag vägrade in i det sista tro att the one and only Samir skulle få en plats i MF. Men här är han. Seriöst, jag okrkar inte kommentera något mer. 

Neverstore – If I Was God For One Day
Låtskrivare: Thomas G:son, John Gordon, Jacob Widén
Spännande titel. Vet inte ett dyft om bandet. Men jag håller en lite wild card flagga uppe för detta. Kanske kan det vara något för Zaras rockiga och rebelliska sida.

Magnus Carlsson – Möt mig i Gamla stan
Låtskrivare: Thomas G:son, Lina Eriksson
Jag vet inte vart jag ska börja. Magnus Carlsson är professionell, det tar jag inte ifrån honom. Men, hur ska jag säga det? Har aldrig varit en fan. Kommer aldrig vara ett fan. Tycker inte om Thomas G:som på svenska. NEJ TACK!

Marie Bergman & Sanne Salomonsen – Nonetheles
Låtskrivare: Andreas Stone Johansson, Allison Kaplan
Jo, men kanske. Inga väldiga förväntningar på denna heller. Det är ett varken eller bidrag för min del. Men jag kan i alla fall säga att jag inte tror jag kommer vilja se dessa som vinnare.


Deltävling 3: Östersund 21/2 2015

Andreas Weise – Bring Out the Fire
Låtskrivare: Anton Malmberg Hård af Segerstad, Henrik Janson, Thomas G:son
Denne unge Weise har faktiskt under årens gång vuxit i mina ögon, och öron. Så här har jag ändå vissa förväntningar. Jag gillar titeln. 

Isa – Don’t Stop
Låtskrivare: Isa Tengblad, Johan Ramström, Gustaf Svenungsson, Magnus Wallin, Oscar Merner 
Ingen som helst förväntan på denna. Tydligen har Isa tävlat i Lilla MF en gång i tiden. Men det hjälper inte mig. Vi får vänta och se helt enkelt. 

Kalle Johansson – För din skull
Låtskrivare: Martin Eriksson, Thomas G:son, Thomas Karlsson
Ännu en oviss deltagare från min sida sett. Jag har inte så mycket att säga om bidrag likgiltiga med denna. Så åter igen, vi får vänta och se!

Kristin Amparo – I See You
Låtskrivare: Kristin Amparo, David Kreuger, Fredrik Kempe
Här kommer det äntligen något jag ser fram emot! Har ni hört låten "Min soldat" som spelats frekvent på radio? Det är Kristins röst! HÄr förväntar jag mig energi, attityd och något modernt. 

Ellen Benediktson – Insomnia
Låtskrivare: Ellen Benediktson, Anderz Wrethov
Ellen deltog förra året med den oskyldiga låten Songbird. Nu är hon tillbaka och verkar tro att hon äger världen. Ni som såg artistpresentationen förstår nog vad jag syftar på. Jag är lite orolig här alltså. Kan vara ett allldeles för tvärt kast från senast som kan förvirra tittarna. Jag får lite Miley-vibbar här med den plötsliga byta-personlighets-grejen.

Jon Henrik Fjällgren – Jag är fri (Manne Liem Frije)
Låtskrivare: Jon Henrik Fjällgren, Erik Holmberg, Tony Malm, Josef Melin
Jag hoppas så innerligt att detta är bra! Jag blev faktiskt väldigt glad över att Jon Henrik ska ställa upp. Kan inte säga att jag hoppas på vinst, men jag hoppas på succé.

Andreas Johnson – Living To Die
Låtskrivare: Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Karl-Ola Kjellholm
Tjohooo! Nu blev jag superglad! Han är tillbaka. Här vet man att man får bra kvalité och se på låttiteln. Mumma vad spännande detta ska bli. Välkommen till finalen säger jag :-)


Deltävling 4: Örebro 28/2 2015

Caroline Wennergren – Black Swan
Låtskrivare: Nicklas Eklund, Joel DeLuna, Aimee Bobruk
Ni kanske minns henne från MF för ett antal år sedan. A diffrent kind of love var det då nu är det black Swan. Jag tycker hon då hade en spännande röst, har inte hört ett jota av henne sedan dess, och håller en liten wild card flagga uppe. MEN, om hor kör någoting som lutar åt samma sound så tackar jag för vid och går åt ett annat håll. 

JTR – Building It Up
Låtskrivare: JTR (John Andreasson, Tom Lundbäck, Robin Lundbäck), Erik Lewander, Iggy Strange Dahl
Var det inte dessa som typ slog igenom stort i Austalias got talent? Jag avvaktar med att risa eller rosa denna. Ännu en oviss deltagare för mig.

Midnight Boy – Don’t Say No
Låtskrivare: Johan Krafman, Kristofer Östergren, Olle Blomström
Ja, fortsätter väl på samma spår här. Vet inte ett dyft. Han såg lite to-cool-for-schoolig ut på presskonferensen. Bra eller dåligt? VI får se

Annika Herlitz – Ett andetag
Låtskrivare: Amir Aly, Maciel Numhauser, Robin Abrahamsson, Sharon Dyall, Sharon Vaughn
Rösten till mångas favortdisney låt från Frozen. Musikalartist gone MF. Håller mig lite avvaktande till denna.

Hasse Andersson – Guld och gröna skogar
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Elin Wrethov, Johan Bejerholm, Johan Deltinger
Allt jag har att säga här: Nej tack, nästa.

Måns Zelmerlöw – Heroes
Låtskrivare: Anton Malmberg Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb
Och då hoppar jag av överlycka!! Mums mums är tillbaka på scenen!! LYCKA! Här kommer jag lägga 9 av 10 rösten (den sista lägger jag på ev Andreas Johnson) Min vinnare utan att ha hört låten. Jag vet att jag kommer älska detta. Räddaren i nöden, min hero! ;-)

Dinah Nah – Make Me (La La La)
Låtskrivare: Dinah Nah, dr alban, Jakke Erixson, Karl-Ola Kjellholm
Jo, men detta kanske kan bli intressant, hon såg cool ut, coola upphovsmän. Hoppas och förväntar mig ett grymt nummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar