onsdag, november 12, 2014

Skopje Fest

Okej, nu får ni hänga med lite, blir någon slags liveblogging. Ser på Skopje Fest ikväll som för er som inte vet är Makedoniens motsvarighet till Melodifestivalen. Ska allt eftersom kvällen går pblicera mina omdömmen av bidragen. Bare with me om detta inte kommer bli helt smärtfritt. Vill ni se livesändningen klicka då HÄR Här kommer bidrag min tankar om bidrag 1 - 10.

1. Lena Zatkoska - Alo (Hej)
Betyg 7
Catchy och lite chlichy. Men på ett posistivt sätt måste jag ändå säga. Gillar numret med stolarna och de två grymma dansarna. Smart refräng. Men den lyfter aldrig riktigt.

2. Tanja Carovska - Ako mi se vratis (If you return to me)
Betyg: 2
n platt och intressant ballad. Har redan glömt bort hur den gick, och då tog hon sluttonen för mindre en en minut sedan. Hon för en två för att det lät acceptabelt.

3. Danijel Kajmakovski - Esenski lisja (Autumn leaves)
Betyg: 10
Åh, den här gillar jag väldigt mycket! Mycket fin melodi och den har en släng av den där melankolin som jag älskar i musik. Den lyfter, men dock inte hela vägen och därför blir det "bara" en 10. Hade velat att han röt till mer i rösten på slutet få ut känslorna genom rösten.

4. Vera Jankovik - Se plasham (I’m scared)
Betyg: 0
Låten heten "Jag är rädd" och ja, det är jag. Jag är rädd för låtar som framförst av en artist utan sångröst och en låt som är så ointressant på alla plan. Men jag kommer komma ihåg denna. För hennes styling var något utöver det vanliga!

5. Risto Samardziev & Vlatko Ilievski - Sever-jug (North-south)
Betyg: 0
Herregud!! Nej nej nej, jag är helt mållös. Vart ska jag börja? Att låta körtjejerna mima till de manliga artisternas sång i första versen var en mycket mycket dålig idé, men dock inte lika dålig som idén att skriva denna låt. Jag tyckte den innan var fruktansvärd, vad ska jag då kalla denn?

6. Evgenija Cancalova - Da ne te sakam (If I don’t love you)
Betyg: 7
Gillar hur låten skiftar mellan vers och refräng och att refrängen har en tydlig melodi. Hon har en fin röst som är väldigt intressant men det som drar ner låten (förutom den pinsamt dåliga koreografin dansarna framför) är att den låter som att den var skriven innan millenieskiftet. Den låter gammal och trött.

7. Aleksandra Mihova -  Srce cuva spomeni (Heart keeps memories)
Betyg: 8
När man pratar om gammalt sound. MEN, här blir det rätt. Det är en flört till det gamla men man hör att den är en låt från vår tid. Jag gillar denna väldigt mycket! Ibland är det bäst att låta artisten inta scenen helt själv och överlåta åt denne att bära upp numret.

8. Lidija Kocovska & Marjan Stojanovski - Sonce niz oblaci (Sunshine through the clouds)
Betyg: 3
Kemilöst, derast röter tycker jag inte fungerar ihop. Synd, för låten är inte helt värdelös.

9. Joce Panov -  Ni lj od ljubovta (Neither ‘L’ form love)
Betyg: 10
Zeljko look- and soundalike. Kvällens bästa hittills! Men kan inte låta bli att känna att något saknas. Kan dock inte riktigt säga vad.

10. Goran Naumovski & Sanja Kerkez - Mig bez tebe (A moment without you)
Betyg: 3
Det finns söta pojkar i Makedonien :-) Allt lät och såg så bra ut. Sen kom operasångerskan in och allt föll. Låten fick en helt ny ton som känns så uttjatad. Varje gång en operasångerska ska bli kommersiell låter det så här. Jag var på väg att ge den en 8 men den föll pladask.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar