måndag, oktober 21, 2013

Låtarna som fyller mitt liv

Det här är låtarna som på ett eller annat sätt har träffat mig på något mycket djupt plan. För det mesta är det känslan i musikaliteten och låttexterna som jag fastnat för. 

Lasse Lind - Du behöver aldrig mer vara rädd
Den här låten fick mig att tänka på mig och Jens. När den här låten var med i MF hade vi varit tillsammans i drygt 1,5 år. Man var fortfarande rädd för att allt kunde ta slut. Att man inte kände varandra helt än, men det här satte ord på exakt vad jag kände. Och det är den allra första strofen som fångade mitt intresse till att börja med, "Vi träffades liksom på chans". För en som tror på ödet förstår ni nog hur hårt denna lilla mening slog mig med häpnad. 


Loreen - My heart is refusing me
Den här låten får mig alltid att tänka på jobbiga perioder i mitt liv. Sånt som jag kan ha lite svårt att prata om och helst inte vill slänga ut på sociala medier eller denna blogg. Men jag tolkar denna låt till att det endast handlar om mig (menar inte att Loreens sjunger om mig, utan när jag lyssnar väljer jag att lyssna på detta sätt). Alltså strofen "Like a fool I trusted you" så tänker jag att jag var dum som trodde på mig själv. Låter invecklat, men det är det också. Jag har svårt att i alla lägen tro på mig själv och i alla lägen älska mig själv för vem jag är. Jag sviker mig själv. Det är vad denna låt handlar om för mig. Mitt hjärta och min själv sviker och förnekar mig  att vara den jag är. Jobbigt.


Simon Forsberg - Tid att andas
När jag och Jens hade varit tillsammans i drygt 5 år komma vi till det stadiet då i alla fall jag kände att detta nog kommer vara för evigt. Jag var trygg i det vi hade, jag visste att han älskar mig för allt det jag är och gör och vise versa. Ja kunde i smyg se på honom när han laga mat, satt i soffan eller vad som helst och bara känna ett otroligt lugn. Han är det vackraste jag har. Tiden stannar runt omkring mig i dessa ögonblick och det finns något otroligt heligt i de känslor som rusa genom min kropp. Som att man stannar upp och andas frisk luft för första gången. Första gången jag hörde denna framföras börja jag gråta, det var så vackert. Det är denna låt jag ska gå in till när vi gifter oss och pappa ska lämna över mig till Jens och han ska bli min för all evighet! Strofen jag älskar mest "Tänk att första kärleken blev sann, tänkt att drömmarna blev sanna"


Darin - Can't stop love
Denna går lite i samma tecken som "Tid att andas". Fast fokuserar mer på vägen fram till där vi är idag. Strofen som sätter stämningen  "They say this love was the impossible kind, but we where strong enough to fight for this life". Vet inte hur många gånger man fått frågan på om det inte är svårt med distansförhållande, fungerar det verkligen? Hur ska det gå? Och så vidare. Men älskar man varandra så har man inget val! Man kan inte förneka att man älskar någon annan. Och därför är detta låten om vår väg till det vi har idag!


Jag vet inte vad jag ska säga om denna låt. Alla textrader är som hämtat ur mitt liv som det är nu och hela min mentalitet. Jag slåss för mina drömmar som är gigantiska och det finns de som inte tror på att de kan bli sanna, men vad som än händer kommer jag en dag att uppnå de. Jag ville dansa på MF-scenen och se vad som hände förra året. Det sjuka är att det var just det året denna låt framfördes i MF. Det är nästan läskigt. Detta är mig lyckliga låt nummer 1. "Varenda liten sekund, varenda värdelös stund, det gjorde vi till något stort!" Jag kommer aldrig att förlora!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar