fredag, oktober 18, 2013

Novell

För att läsa det första kapitlet klicka HÄR. Så, detta är alltså det andra kapitlet i en novell jag skriver på. Det går väldigt långsamt... Men men, vad göra? Hoppas ni gillar det i alla fall, så får vi se när den blir klar :-P

Kortfattad handling:
Yohanna och James har känt varandra i ett halvår ungefär. De ses bara när nöden kallar så att säga. Men så vänds deras liv upp och ner när de får reda på att Yohanna är gravid och James är pappan. Så det handlar lite om livsöden och livets oväntade vändningar. Titeln på novellen är det något filosofiska "På andra sidan om drömmen finns inga alternativ". 

Kapitel 2
När sanningen slår sig ner

James sparkar iväg ett gruskorn framför fötterna. Han insuper nervöst ett bloss av sin cigarett. Han står och väntar på Yohanna utanför entrén till sjukhuset i London. Den värsta chocken har lagt sig för James. Men tanken på att han inte kommer kunna välja att det ska bli abort skrämmer skiten ur honom. Men så kan det väl inte vara? Tänker han. Det är för osannolikt. Osannolikhetsbägaren är redan tömd i och med att han faktiskt gjort Yohanna gravid. Så nu kommer läkaren säga att det fortfarande finns tid för att göra en abort och så tar han fram almanackan och bokar in en tid för en abort, eller hur man nu gör. James avbryts i sina tankar av Yohanna som kommer gående mot honom. Hon ser lite skamsen ut uppmärksammar James. Händerna nedstoppade i jackfickorna, axlarna lite lätt upplyfta och blicken sänkt. Hennes magra kropp avslöjar ingenting om att det skulle vara en gravid kvinna som kommer gående emot honom tänker James. Hennes chokladbruna hår är uppsatt i en slarvig knut mitt på huvudet och hon bär knappt något smink. Kappan ser ut att vara två storlekar för stora för den magra Yohannas spröda kropp. Yohanna går fram till James som fimpar sin cigarett.
– Jaha, är du redo då? Säger Yohanna och stannar upp framför honom. James nickar lite lätt och börjar gå mot entrén.

– Okej såhär ligger det till, börjar den kvinnliga läkaren som tittar upp från sina papper, Yohanna, att du är gravid konstaterade vi senast du var här men nu vet vi att du är gravid i vecka 16 efter att vi fått göra ytterligare lite tester. Vilket är väldigt svårt att tro när man ser på dig. För som ni ser så syns det knappt på dig, Yohanna nickar till svar och ser ner på sin platta mage. Hon kan inte riktigt förstå hur det kan ligga en 16 veckors bebis där inne. Vart får den plats?
– Som jag förstår efter att vi pratade lite senast du och jag Yohanna så är detta kanske inte en önskad graviditet? Frågar den kvinnliga läkaren.
– Nej, det var kanske inte så planerat i alla fall, svarar Yohanna och sneglar på James. James har under hela undersökningen suttit tyst bredvid med en tom blick. James möter hennes blick och känner att han borde säga något. Han vänder sig till läkaren.
– Jag vill inte ha barn, är det enda han får fram. I samma stund som han sagt det minns han det Yohanna sagt tidigare i dag och han önskar att han inte precis sagt det där, eftersom att Yohanna kanske tar illa upp. Men vad ska han säga? Han kan ju inte ljuga och påstå att allt är lugnt, att han inte har något emot att skaffa barn med en för honom främling. Jag måste vara tydlig, tänker James. Jag måste vara ärlig, det är det enda rätta. Han vänder sig snabbt till Yohanna innan någon annan hinner säga något.
– Förlåt Yohanna, men jag är inte redo för detta. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är ingen pappa och kommer aldrig bli. Jag vet vad du sa tidigare om att du tror att detta kanske är din enda chans till att få ett barn, men jag vill inte ha barn, James ser in i Yohannas ögon som blir alldeles blanka. Läkaren vrider sig lite obekvämt i stolen där hon sitter mitt emot dom. Yohanna lägger sin hand på James som vilar mot stolens armstöd, hon drar ett djup andetag och ser ner på sin mage igen.
– Vad är det som gäller nu? Frågar hon utan att se upp. Om vi, eller jag, eller vems beslut det nu är, vill göra abort… Hon pausar lite och möter läkarens blick, hur lång tid har jag då på mig?
– Om ni väljer att göra abort, svarar läkaren, så måste detta ske inom de närmaste två veckorna. Man kan göra abort till och med vecka 18, och du är som sagt nu i vecka 16 redan. Det underlättar om ett sådant beslut fattas så snabbt som möjligt, kvinnan pausar lite och lutar sig fram emot Yohanna, det är i slutändan ditt beslut Yohanna, du väljer hur du vill ha det.


James beskådar denna kvinna som sitter bredvid honom. Varför har han behandlat henne som ett objekt så länge? Undrar han. Hon har funnits så länge i hans liv, men aldrig har han ansträngt sig det minsta för att på riktigt lära känna henne. Vad är hennes drömmar och tankar? Vad vill hon få ut av livet? Vem är hon? Den här kvinnan bär på en bit av honom inuti sig. Inuti hennes kropp finns en liten människa av kött och blod som är ett resultat utav deras impulsiva lust efter nattligt sällskap. Han kan inte lämna henne ensam. Det vore inte rätt att överge henne. Plötsligt sjunker det in vad som precis har hänt. James värld har vänts upp och ner. Tagit en obehaglig omväg. Han har verkligen ställt till det. Den här dagen blev inte precis vad han hade tänkt, och om han har otur kommer inte heller resten utav hans liv att bli det.




Om ni har synpunkter/kritik/något att kommentera var inte rädd att dela det med mig! Jag tar tacksamt emot allt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar